onsdag den 15. juni 2011

Hvad er dit bedste barndomsminde?


29 kommentarer:

  1. Sommer hos far i Helsingborg. Sommeren varede for evigt, solen skinnede altid, der var masser af børn og en kæmpestor skov hvor vi - gisp - fik lov til at rende rundt hele dagen lang uden at kunne komme i kontakt med voksne.

    SvarSlet
  2. Livet i vores gade, fuld af børn, liv og glæde. Alle døre i gaden stod åbne for os.

    SvarSlet
  3. Campingferie som kernefamilie - med så lange gåture at jeg altid måtte brøle "Jeeg er trææææt... Jeg vil bææææres" - og straks sad man oppe på fars skuldre med stor tilfredshed!

    SvarSlet
  4. At jeg i et millisekund, måske 2 sekunder oplevede at have et helt uproblematisk forhold til min far og min bror, fordi vi alle sad på hans traktor, og han kørte hurtigt og vi grinede alle sammen.

    SvarSlet
  5. Når min (nu afdøde) farmor tog mig med i centeret og jeg blev forkælet med is og rosinpakker.

    SvarSlet
  6. Sommeren som barn i min forældres have. Hvordan man kunne ligge på græsset, med yndlingshunden på den ene side, sine søskende på den anden og vippe med de bare tæer, mens kirsebærblomsternes blade dryssede ned over barnekinderne som sne. Vi kaldte det kærlighedssne, fordi de var lyserøde.

    SvarSlet
  7. Duften af nyslået græs, hjemmelavet stikkelsbærgrød, den nyfødte kalv i stalden, leg med kattekillinger i en høstak - glimtene fra besøg hos morfar og mormor..

    SvarSlet
  8. Sommerferier i farmors sommerhus. Masser af strandsand, stang-tennis og skub-op-is. Solen skinnede ligesom altid dengang, og det var fedt at kravle op i farmors kirsebærtræ og sidder der højt til vejrs og putte det ene røde bær efter det andet ind i gabet. Ren fryd!

    SvarSlet
  9. Når min storesøster krammede mig og sagde: "Det skal du ikke være ked af, du må ikke græde." Så vi var to i samme båd :)

    SvarSlet
  10. da jeg var 3-4 år fandt en død fugleunge og begravet den sammen min mor det huske jeg så tydeligt ...sært

    ups ja jeg begravet ikke min mor hun hjalp mig bare ;)

    SvarSlet
  11. Sommer med min jævnaldrende kusine i min farmor og farfars sommerhus i Jægerspris. Vi boede i vores eget lille skur og brugte dagene på at spille luftguitar, gå til stranden, spise agurkemadder, plukke skovjordbær og se hvordan farfar kunne vende pandekager i luften.

    SvarSlet
  12. Sommerferie hos mine mor-forældre på landet i Nykøbing Sjælland som barn og som ungdom i min fars sommerhus i Rørvig. Rødgrød med fløde, det specielle æg til MIG fra Thyge, nybagt leverpostej, jordbærdamen, Svends vildsvineunger, den lidt skræmmende kæmpehøj, badmington i haven, stranden, sol, gamle sommerhuscykler, Tour de France mens solen kæmpede sig ind i stuen - ditto med Wimbledon. Dagens familieferier i Grækenland og Italien er ikke i nærheden!!

    SvarSlet
  13. Sand i skoene, leg på gaden i sommervarmen - larm, skrig og skrål på vendepladsen til duften af parcellernes grill, lyden af voksnes snak, mens en knallert fræser forbi. Trygheden i parcelhuskvarteret.

    SvarSlet
  14. Jeg synes simpelthen du stiller de sværeste spørgsmål... men det er måske lige det der gør dem gode... So far har jeg 2 x pas, og må tilføje én til her, med mindre du godkender nedenstående! Det er fordi det hele er superlativer! Det bedste, dejligste, højeste osv.
    ET AF MINE BEDRE barndomsminder er at bakse rundt i min farmors skab og få lov at lege med tørklæder fra Tunis, perler købt i Egypten og sølvsmykker af ukendt oprindelse... Men jeg ved ikke om det er det allerbedste minde...
    Jeg kan rigtig godt li' din blog... Den sætter tanker i gang!

    SvarSlet
  15. Fantastisk blog! Og hvis nogen ligefrem kommer på det bedste ferieminde, så har vi foto-konkurrence om det tema på bloggen.
    Maria/forældremanualen.dk
    Ps. er da lige nødt til at skrive om det her!

    SvarSlet
  16. Der er rigtig mange at tage af, men det første der falder mig ind er sommerferierne med campingvogn - mor, far, lillebror og mig - ned igennem Europa - Italien, Frankring eller noget tredje - Frihed, Nærvær og TID. Mine forældre var fantastiske til at holde fri og koble af sammen med os!

    SvarSlet
  17. Når min far var "hyp-hest" og hver aften til jeg var omkring 12 (og jeg var virkelig ikke noget lille barn) bar mig på ryggen op ad trappen og fortalte mig godnathistorier som han selv digtede undervejs. Det var helt specielt, at den eneste i verden, som fik lige netop den historie at høre var mig.

    SvarSlet
  18. Jeg sidder på mit sæde bag i bilen. Det er mørkt udenfor, men når vi kører gennem en by, kan jeg fornemme lysglimtene, selvom jeg har lukkede øjne. Jeg kan høre, at mine forældre taler sammen, men jeg kan ikke høre, hvad de siger. Den dæmpede snak, bilens rumlen og mine søskendes snorken skaber et rum af uendelig tryghed, og jeg lader mig langsomt glide ind i søvnen.

    SvarSlet
  19. Min mormor. Ferier hos mormor; mormor på ferie hos os; mormor med på ferie. Min mormor var nok ret meget indbegrebet af min barndom.

    SvarSlet
  20. En aften,som ca. 4-5-årig hvor jeg var syg og fik lov at komme op af sengen og ind i stuen og se "Nord og Syd" med min mor, og da min far kom hjem fra job, havde han en grøn sodavand med til mig :-)
    Jela

    SvarSlet
  21. Feriedage i Mormor og Mofars kolonihave :)

    SvarSlet
  22. EM '92. JEg var 5 og med på målet i Odense, da sejren var i hus. Fremmede mennesker bar på mig, for jeg var da det sødeste. Jeg har aldrig siden haft fornemmelsen af, at drikke så mange sodavander (Jo, det hed de dengang) på en aften.
    Vi mødte folk vi kendte, og folk vi ikke kendte, og da det hele var slut, var alle hyrevognene taget og mine ben var trætte. Med 4 kilometer hjem til besteforældrenes hus, havde min far sit at se til. Indtil tre unge mænd med en cykeltrailer kom forbi, og trak mig og storebror hele vejen hjem. Højt syngende og lykkelige.

    SvarSlet
  23. Når min far legede gemme med os i hele huset. Og min søster fik mig til at grine, så jeg tissede i bukserne. Og min mor gad at lave om på hele mit værelse.

    SvarSlet
  24. At sove rævesøvn på sofaen og blive båret op ad trapperne og i seng af min far (som godt vidste at jeg var vågen, men lod som ingenting)

    SvarSlet
  25. Den dag jeg var med min mor på Nørrebro og besøge min morbror i hans nye lejlighed. Inden da havde han boet hos os og var nærmest som en far for mig. Vi spiste ærter og kirsebær, fjollede og nød solen og varmen. Han viste os Assistenskirkegården og alle Nørrebros finurligheder. En Fantastisk dag. Ikke fordi der ikke har været andre ligeså fantastiske dage, men fordi han dagen efter døde af en overdosis. Siden da har dagen været et fantastisk mindebillede på al den dejlige tid vi tilbragte sammen i min barndom og jeg bliver heltigennem glad og varm i kroppen når jeg tænker på det.

    SvarSlet
  26. Ferie hos farmor og farfar med fuld forkælelse som farmors øjesten; at få serveret sine yndlingsretter, drikke kakao med sødmælk og piskefløde, gå tur med farfar og hunden, gå med farmor i byen og blive vist frem til alle, hun kendte, gå med farfar i haven og se ham trylle med ærter, asparges og jordbær, spille kort om aftenen, se 'dollars', læse billedblad og sove med hunden under dynen...fantastiske minder

    SvarSlet
  27. Sommer, salat og agurker fra min fars drivhus

    Lone

    SvarSlet
  28. Min barndom, mor og far, hundene, hestene, fårene. Vi boede på en gård, fællesskabet. Mange mennesker kom forbi.
    Vi lærte, at har du overskud, må du yde. I social og vidensmæssig art, mere end i økonomisk.

    SvarSlet
  29. Bedstes cigarkasse med knapper.

    Allene ved fjorden under et piletræ, kikke på små bølger og territoriale hundestejler.

    Solnedgange ved havet i blæst.

    Sanglærker.

    SvarSlet